Hledat Košík0 Rychlá Účet
CZ
SK EN
Menu

Na koštu s dirigentem Petrem Vronským

1163K předním českým a světovým dirigentům patří kdysi velmi úspěšný houslista Petr Vronský. Kromě hudby je velkým ctitelem krásného vína.
Práce vinaře a dirigenta má hodně moc společného. Než ,okoštujete‘ sklenku vína, předchází tomuto okamžiku hodně práce. Nejinak je tomu, když si usednete do křesla v koncertní síni a zaposloucháte se do prvních tónů skladby. Vinař musí svůj vinohrad stříhat, okopávat, stříkat, zkrátka musí se o něj starat. A dirigent se zase musí starat o orchestr. Musí s ním zkoušet, dbát na to, aby hrál ty noty, které autor napsal, aby je hrál čistě s dynamikou a pohromadě. Vinařovo veltlínské chutná každý rok jinak, protože každý rok jsou i trochu jiné přírodní podmínky. A dirigentovi vyzní tatáž symfonie s různými orchestry také jinak. Neboť ty jsou rozdílné tak jako přírodní podmínky. Ale přece jenom se naše cesty rozcházejí. Víno vnímáme čtyřmi smysly: zrak, čich, chuť, a když si přiťukneme tak i sluch. Pro vnímáníhudby na koncertu potřebujeme smysly dva: sluch a zrak. A když posloucháme CD, tak již jen sluch. Posluchač si z koncertu odnáší duchovní zážitek. Třeba se mu i točí hlava. Hudba ovšem odplyne v čase, nedá se nahmatat a nedá se vrátit. To po koštu ve vinném sklípku se hlava točí stoprocentně, lahev si jistě každý nahmatá v kapse nebo v tašce a vrátit se? Máte-li štěstí na dobré vinaře, jako já, tak se k němu budete vracet stále.“

 

„Ve víně (a já dodávám i v hudbě) nejsi NIKDY VYUČEN!“

Dávno je známý dlouhodobý vztah Petra Vronského k vinařům ze Znovínu. V jejich vínech se vyzná a jeho slovo o víně všeobecně, nejenom mezi muzikanty, platí.
Do Znojemské vinařské podoblasti jsem začal jezdit asi před třiceti lety. Přes hudbu jsem se spřátelil s Janem Vajčnerem, dlouholetým šéfem výroby v tehdejších vinařských závodech a s otcem nynějšího ředitele Znovínu Pavla Vajčnera. S ním a s dalšími „znojmáky“ jsem prošel řadu sklípků. Jan Vajčner byl – a to nejenom pro mne – velkým vinařským učitelem. Snažil jsem se být jeho dobrým žákem. Ale k ničemu to nevedlo. Ono se totiž vše musí cvičit a soustavně trénovat.

Která odrůda ze znovínské produkce nejvíce věhlasnému dirigentovi chutná?
Jako každý podvědomě vyhledává krajinu svého narození a dětství, tak i já, když si mohu vybrat víno z nějaké oblasti, vybírám si vždy znojemské, znovínské. Například Sauvignon. Někomu nechutná. On je tam totiž v některých letech „kopřivový“. Ale já ho vyhledávám! Mám samozřejmě plné pochopení pro Sauvignon „broskvový“. A tak je to i v hudbě. Každému se líbí hudba jiného žánru či jiného interpreta. Kvůli hudbě nebo vínu ještě žádná válka nevypukla. A tak nakonec bych svou úvahu končil často vyslovovanou opakovanou větou vinaře Jana Vajčnera, když radíval svým přátelům, vinařům: „Tak poslúchaj, ve víně (a já dodávám i v hudbě) nejsi NIKDY VYUČEN!“

O víně a o hudbě si s Petrem Vronským povídal a fotografoval Zdeněk Hrabica.

Informace pro účastníky Putování po vinicích 2022 zavřít
Nabídka vín Putování po vinicích 2022 zavřít
Potvrzení
Kliknutím na tlačítko níže potvrzujete,
že je Vám více než 18 let.
Potvrdit